Followers

Tuesday, January 4, 2011

assalamualaikum ya ahli KUBUR...

assalamualaikum...
                                         dari MU aku datang,kepada Mu juga tempat aku kembali

Kenapa kalau sebut je pasal kubur terus cuak???asal sebut kubur je kadang2 orang terus terbayang pasal hantu la...mayat terbang la,tak pun ada suara menjerit mintak tolong.Kadang2 bau wangi,kadang2 bau busuk yang amat.
                            x lain x bukan encik pocong ni la yg slalu org bayang time lalu dpn kubur tgh2 malam

Ok yang sebenarnya macam mana boleh munculnya hantu segala bagai ni adalah jelmaan iblis dan jin semata2. 2 makhluk tak sedar diri ni muncul jelmakan diri dalam bentuk menakutkan dengan tujuan mengganggu dan menyesatkan manusia.Dalam alQuran tak de sebut pun istilah hantu.Tak ada...ape dia?? Tak
ada.

Cuma  benda2 aneh ni kadang2 org kata mungkin terjadi bila ada diantara roh yang tidak tenang kut.
Sebab tu la,bila ada orang buat jahat then kite tegur..bila dia kata.."suke ati mak bapak aku la,ko sebok pehal??kubur masing2!!!!"

Kalau jawapan diorang macam kat atas ni aku galakkan bagi penampor sebijik supaya tobat sikit.
Mana boleh cakap macam tu der. Kut ditakdirkan kubur orang yang buat jahat giler gaban tu kat sebelah kubur orang yang baik2. Tak ke naya...orang tengah duk landing sedap2 tetibe dengar suara jiran sebelah duk kalut menjerit kene seksa...haaa....kan ada kene mengena,sape kata tak de????

2 ari lepas aku lalu dpn kubur...sebenarnye memang tiap2 kali aku kuar umah mesti lalu dpn kubur..sbb otw nak kuar tu mesti nk x nak kene lalu jugak..ala,tepi jalan raya besar je pun..ape nak takut(tp kalu mlm mmg aku x pndg pun apetah lagi menikmati pemandangan tanah perkuburan tu)

area umah aku ni ada 2 tanah perkuburan..1 kat simpang 1 kat dalam kampung ni...
tanah perkuburan yg kat dalam kampung ni sangat2la digeruni ramai...disebabkan jalan nak masuk dalam tu tersangat2la dalam,xde yang dalam melainkan yang dalam2 belaka..lebih kurang 1kilometer gamaknya..kalau aku disuruh masuk sorang2 tanpa teman or tanpa bodyguard  aku lagi sanggup terjun laut...tapi dgn syarat ada pelampung kiri kanan,nak bez lagi ada bot pisang(banana bot)..kih3

alkissaahhh kenapa org takut nak msuk????sebab dengar2 cerite dulu ada 1 lembaga hitam yang besar x taw la duk bersiar2 kat kmpung ni then dia trus berlari pecut menuju ke tanah perkuburan tu sebaik sahaja dia pasan ada org ternampk lobang batang hidung dia tu...ngeeeeeee... orang ckp...bukan aku ae..

tapi setahun sekali aku tetap akan jejakkan kaki gak pegi ziarah kubur arwah atok n sedara2 aku yang lain kat situ. Ramai sangat,adalah dalam 6 kubur biasanya. Dah mcm reunion pulak kadang2 tu..bersihkan kubur then baca yasin ramai2,n paling sayu sekali time siram air atas kubur. Dulu msa kecik2 rase nak nangis je buat adegan tu..tapi sekarang dah reti control perasaan dah. Moga roh mereka semua disemadikan bersama org2 yang soleh...aminn.
InsyaAllah raya nanti xde papehal mam datang jenguk atok lg ye...sob....sob....



1st thing yang akan terpacul dalam otak cair aku ni bile sampai2 je. Mestilah kene bg salam.

"assalamualaikum ya ahli kubur......"

haaaa...ni yang sebenarnye aku nak tulis ni..x taw camne boleh tersasar jauh cite kat atas nun...

Hukum memberi salam kpd ahli kubur adalah sunat. Dalam hadis pun ada sebut Nabi Muhammad s.a.w tatkala menziarah kubur baginda akan memberi salam..

Tak rugi kite bagi salam..bahkan dikire kita menolong ahli2 kat dalam kubur tu..
ok yang ni ustaz yang  kata la kan. Contoh la kata mereka ni tengah diseksa dan dibelasah dalam kubur..insyaAllah kalau kite bagi salam. Diorang akan brenti diseksa sat then jawab salam kita...see???? x ke membantu namanye...atleast ada la masa diorg nak rehat2, nak relaks2 jap....jangan kemuuuuuttt.....igt tuuu.....

lagi satu bile kite pegi ziarah kubur..dikatakan jangan duk gatai pegi baca tulisan2 kat batu nisan...memang la kadang2 mata ni out of control,smua benda kalu boleh nk baca. Time exam orang soh baca buku x mou pulak.

Bukan apa...ni dr fadzilah come to me kamsah cakap...nanti boleh menyebabkan penyakit lupa...
                                                kan aku dh kata jgn baca...degil r korang ni!!!

lepas tu, sape2 nak tanam pokok atas kubur pun boleh gak. Tapi janganla buat perangai pegi tanam pkok sebesar2 alam tu. Yang pegi tanam pokok rambutan tu sape suruh,korang ingat ni kebun buah ke ape.
Tanamla yg kecik2..sebab pokok ni kan dia sentiasa berzikir kepada Allah,bukan macam mnusia keje mengumpat je 24 jam. Dan insyaAllah boleh membantu ahli di dalamnya..
                                                      tanamla...insyaAllah membantu..


Dan 1 lagi., bile2 nanti kut ada ahli keluarga kite yang meningal janganlah dibuat binaan kat atas kubur tu..
ala...kan ada jenis yang suke pasang batu cantik2 atas kubur...mahal lak tu,baik duit tu bagi aku je..sebab ada hadis menyebut:
"Rasulullah s.a.w melarang untuk memagari kuburan, duduk-duduk diatasnya dan membuat bangunan di atasnya"

ermmm...barula aku paham kenapa atok sedara aku dulu marah sangat time anak2 atok kau aku nk pasang  batu cun2 ats kubur atok aku...begitu ceritenye....sebab dulu aku pun sokong anak2 atok aku coz nampak macam semat je ada ukir2 pastu kaler putih bersih...dulu la..masa den kocik2 lae...skang tobat pok cik x buat lagi dah..

selain tu..kepada sape2 yg berhajat nak pegi ziarah kubur plez take note...tolong hati2 bile berjalan,pandai2 jaga diri kat tempat org...tolong bukak mata besar2 smpai terbeliak bijik mata tu pun xpe,pastikan korang jangan terpijak mana2 kubur..ni tidak..ada yang aci main redah je kalau pegi tanah perkuburan..
x kan nak tggu ada signboard "DILARANG MEMIJAK KUBUR"kut mcm "DILARANG MEMIJAK RUMPUT" baru nak amik langkah berjaga2...beware!!

selain tu jangan duk galak buat bising,bincang hal2 x patut.

lagi satu...jangan la menangis2 meraung bila pegi kubur...jangan dik non...jangan......control sikit diri tu..bukan dgn nangis tu mayat boleh bangun berdiri tegak balek(mcm nyanyi lagu negaraku)..
sebaliknye...kite banyak2kan la berdoa kpd mereka yg telah pergi menemui Tuhan....dan....
1 ari nnti...kite pulak yang akan menyusul mereka,cume x taw bila je...mungkin esok,mungkin lusa,mungkin tulat...atau...msa korang tgh baca entry ni..jeng...jeng....jeng.....rahsia hanya Allah saja yang   taw...
kerana APA????????...APA????...MENGAPA?????????

kerana MATI ITU PASTI HIDUP ITU INSYAALLAH.....sekian.......
                                                     banyakan berdoa kepada mereka

p/s:kalau ada silap pape info...plezz inform  me

18 comments:

  1. asslamualaikum future ahli kubur,,=)

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam...
    oi!!nk bg aku mati tersedak ke pe?

    ReplyDelete
  3. gulp!!! tobat aku.. wei..jom p tempah kubur siap2.. mne ah tau x lme g time kiter lak.. huhuhu..

    ReplyDelete
  4. aku xtobat lg wei...agk r nk tempah skang...segan seyh...sob..sob...

    ReplyDelete
  5. baru kmi tau pantang larang menziarahi kubur..
    ada yg kami tau, ada yg kami tak tau...
    thanks mam, for ur information...:)

    ReplyDelete
  6. seram nya umah kat kubur...tp org dah mati xder kaitan ngan hantu, tu mainan syaitan nak sesat2kan manusia..hehe

    ReplyDelete
  7. Semua orang akan alami dunia kubur.... amalan di dunia jadi pengukur.... Umah aku sebelah kubur... kalau orang meninggal, mesti akan nampak.....

    ReplyDelete
  8. azhar:eh xde la...jauh..cume kene lalu je..hehe
    haah r betui tu....rse nk kene tmbah ats ni...
    tq bro!!!!


    semut hitam:erkkk...ada x benda2 pelik??hehe

    anis;sama2 share yeah!!

    ReplyDelete
  9. Betul tu... Adik Jai meninggal bulan Julai tahun lepas, pastu family nak letak mar2 atas tu (macam kubur2 lain yang slalu buat). Nasiblah Jai ada terbasa satu hadiis nabi yang dinyatakan tu, jai x bagi diorg hiaskan dengan mar2.. Cukuplah sekadar keliling disimen & atasnya diletakkan batu sungai yang mana batu tu pun akan berzikir pada Allah..

    p/s : tengok kebanyakan kubur sekarang berhias macam banglow..

    ReplyDelete
  10. bagus jai!!hehe..
    pape pun salam takziah yeaa....

    ReplyDelete
  11. Kadang2 jadi takut dan risau.. Andainya kita pergi, kubur kita dihiasi dengan batu mar2 macam banglo. Apa yang akan kita dapat.. Minta2 jauhkanlah...amin..

    ReplyDelete
  12. NICE WORD. MENGINGATKAN KITE KEPADE KEMATIAN YG SGT D TAKUTI PARA MUSLIMIN.
    THANK POST BRO ! WAAHAHAHHAAHHA

    ReplyDelete
  13. jai:...ermm..pesan awal2 r kata x mou..hehe

    kina:aku tuju post ni khas utk ko..hua3

    ReplyDelete
  14. Ha2.. Nak pesan awal2 kang takut family kata 'ko ni buang tebiat nak mati dah ke?"..kah3

    ReplyDelete
  15. haha..ye x ye jugak...ermm...kalu mcm tu berserah je la gamaknye

    ReplyDelete
  16. kalau ada yang tersilap..sila bagitahu ye..tq..

    ReplyDelete
  17. wahh gud entry...alhamdulilah

    Ya Allah Ya Tuhan kami kau ampun ka dosa2 mereka suda pergi bertemu Mu Ya Allah...kau tempat kan lah mereka di golongan yang beriman dan taat pada Mu....

    ReplyDelete