Followers

Saturday, June 4, 2011

tak aDa reZeki akmam.....

assalamualaikum

tarikh keramat 2hb jun 2011 enset yang aku timang2 aku belai2 hilang jua akhirnye...
alhamdulillah...dalam keadaan aku yang tengah sengkek,kering kontang ni nasib baik lah enset je yang hilang..kut2 ditakdirkan Tuhan benda2 berharga lain pun hilang memang nangis guling2 la jawabnya.
................................................................................................................
macam biasa,enset aku letakkan elok2 dalam poket jeans x kisah la kuar nek keta @motor.
pagi tu akak aku mintak tolong poskan jam tangan ke terengganu...memang sadis la kan aku bangun pukul 10 tetiba suruh aku pegi pejabat pos sebelum pukul 12 tengahari..adoi! dah la aku kalau nak bersiap2 ala2 mak datin lambatnya.
dengan keadaan kelam kabut aku pun pegi la...orang dah mintak tolong kene la tolong.
bawak moto dengan lajunya...

pReeeeeeeeenGggggggggggg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



jam tangan dalam bungkusan tu aku jaga elok2.mau x kene jaga elok2..karang jadi ape2 x pasal2 aku kene ganti harga 250 hengget tunai...

dalam kalut2 jaga jam tu....tetiba cek poket enset aku xde.
haaaaaaaaaaa???????????
huwaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tapi aku buat rilek je la..maybe ada jatuh kat mana2 lepas post jam tu nanti aku carila.
"insyaAllah ada rezeki x ke mana..."pujuk hatiku...

balek dari pejabat pos dengan senang hatinya aku pegi makan2 kat dapur pulakkan..dengan riang rayanye..lalala...lalala...lalala...
tengah lalala.....adoi!!!...camne aku boleh lupa aku baru lepas hilang enset ni...cit!!!

ape lagi..dengan perasaan gusarnya aku blah dari meja makan selepas berjaya melantak sepinggan nasi berlaukkan ayam masak ungkep resepi baru mak aku.Beliau telah menambahkan santan dalam lauk tersebut.Agak sedap jugak la sampaikan aku terlupa enset aku yang ghaib tu.cissss!!!.ni semua ayam ungkep punye pasal!...

cari punya cari...
x jumpa..

terus mencari..
dan terus x jumpa...

sepanjang perjalanan aku duk jengah2..
tapi jawapan tetap sama..

kol punye kol..
mula2 dapat....tersenyum kambeng aku time tu

tetiba keluar suara perempuan jawab kol aku
"plez try later..."

lagi sekali aku try,perempuan yang sama jawab kol...suara tetap sumbang
"plez try later..."

ok fine!!!!
kompom dah kene rembat wa cakap lu!

time tu aku hanya mampu tergelak...hahahaha
rezeki orang yang terjumpa tu..x ape..ambik je lah.
aku nak meraung pun x guna...720 hengget ku melayang macam tu je..
REDHA!!!....ALLAH dah kata dunia ni pinjaman semata-mata,bila2 masa je nikmat tu boleh ditarik  balek....termasuklah enset aku tu....bersyukurlah atleast Tuhan bagi peluang setahun aku guna enset tu..

ALLAH dah kata orang yang bersyukur akan ditambah nikmatnya...
memang betul!!!!!
esoknya aku dapat kol...ada orang suruh ambik duit kat ofis untuk tuuuuuuuuuutttt...kihkih...
alhamdulillah...TUhan maha kaya!....rezeki Allah ada kat mana2,Dia tarik satu nikmat..Dia gantikan dengan yang lain....i like!!!
babai pak hitam!

...................................................................................................................................
teringat kisah tahun lepas...
enset aku yang terang2 kene copet.
sekali dengan handbeg aku kene kebas!

masa tu aku join program persatuan pendidik kat U aku ni..Disebabkan member kamceng aku mintak tolong jadi pengiring vvip,so aku pun dengan rela hatinya join..maybe boleh belajar benda baru kan pasal protokol2 ni even masa tu aku x de kawan .Sorang2 aku je join,member aku tu kompom la bz uruskan protokol..sob..sob...
lagi2 masa tu timbalan menteri pertanian yang datang..kene bagi proper.
malam ni aku memang skema giler!terpaksa pakai baju ko-k kerohanian..cis!!

al kisah ..lepas habis je program...aku pun pergila ke luar dewan nak ambik beg yang aku tinggal kat luar tu.masa tu beg2 semua ajk program termasukla beg aku dikumpul2 dilonggok2 kat satu tempat.
dan hasilnye!!!!!!!!!!!!!!

beg aku x dijumpai...beg orang lain semua ada.
cari punye cari...
kol punye kol x dapat....
kompom!!!!

disebabkan pengalaman aku memang banyak dalam bab2 enset hilang ni.makanya nak x nak aku terpaksa REDHA yang memang kami x de jodoh..pergilah kau kepada tuan baru mu...

masa kejadian malam tu...ada sorang insan ni yang aku berterima kasih sangat2..
sungguh2 beliau ni cari,muka pun risau je..agaknye dia tengok muka aku risau giler..dia jeles la tu ,nak jugak tu sama2 risau macam aku...x pe aku biarkan..
sana sini mamat ni tolong cari...orang lain pun ada tanya2..tapi juz tanya,x de pulak yang tolong cari...
tima kasih banyak2 incik Firus...
.............................................................................................................................................
tarikh 3hb jun 2011...
esoknya selepas enset baru aku ni hilang...maka aku gantikan dengan yang baru...
ewaaahhhh!!!!
baby baru i...merahnya mak ngah!

tapi x mampu la nak beli yang mahal dah....beli yang murah je...tapi function semua cukup kira ok la tu,still boleh on9 dalam kelas lagi..agagaga..
duit aku sekarang ni aku nak tujukan kat program..insyaAllah australia a.k.a aussie jadi pilihan.
kene kumpul 2500 hengget ni!
bukan main susah aku cari tajaan,tetiba ditakdirkan enset hilang...satu dugaan ni.
Kau kene terima mam!!

alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah....

selagi kau boleh bernafas,selagi tu kau harus bersyukur!
orang lain lagi hilang rumah,hilang anak,hilang mak bapak...ingat tu...

tengok!!!..Tuhan ganti dengan benda lain kan??
haaaaaa...memang indah hidup ni wa cakap lu...i like!!!!

mungkin agak payah sikit,banyak nombor2 penting dah hilang termasuklah nombor orang2 penting yang aku nak mintak tajaan program..no orang2 kanan YB pun tinggal kenangan..
no kawan2 ..x kira la kawan sekolah rendah yang mana masa tu aku rendah lagi,kawan skolah menengah,kawan2 kat matrik,kawan2 kat U...lecterer2...kusss semangat!!
senang je nak pujuk hati...
"TAK DE REZEKI MAM......"

sekian!!!

No comments:

Post a Comment